Tekstgrootte
Kinderen op De Kring horen bij een stamgroep, dat is een andere groep dan een klas. Een klas is een groep kinderen, van meestal dezelfde leeftijd, die dezelfde leerstof krijgt aangeboden. In de stamgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden, met verschillen in hun ontwikkeling en leerstof. De kinderen ervaren zo om in een groep de jongste, de middelste en de oudste te zijn. Zo worden ze uitgenodigd/uitgedaagd om naar de ander te luisteren, elkaar te zien, de ander te helpen en om hulp te vragen. De kinderen leren hierdoor op verschillende manieren en in verschillende situaties met en van elkaar. Daarbij stimuleren we de kinderen zoveel mogelijk zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen handelen en leren.
Behalve dat er in de stamgroep veel met en van elkaar geleerd wordt, krijgen de kinderen ook instructie in niveaugroep: kinderen die qua ontwikkeling op een bepaald gebied ongeveer even ver gevorderd zijn, zoals bij rekenen, spelling en begrijpend lezen. De verwerking vindt dan vooral plaats in de stamgroep.
De vijf jenaplan pijlers (gesprek, spel, werk, viering en stilte) vormen een leidraad voor de dag en wisselen elkaar af. Een ritmische afwisseling geeft duidelijkheid en rust en zorgt voor evenwicht tussen de geestelijke en lichamelijke activiteiten, waarbij voor activiteiten met zowel het hoofd, hart als de handen ruimte is.
Wij geven ons onderwijs vorm vanuit wereldoriëntatie. De kinderen leren om te gaan met wat er om hen heen gebeurt, met de natuur, de mensen dichtbij en ver weg en met vragen die betrekking hebben op de wereld en het leven. De kinderen ontdekken en onderzoeken, waarbij hun eigen ervaringen en inbreng erg belangrijk is!